بانکداری، از ارکان مهم یک نظام اقتصادی است. بانکها، بدان رو که با سرمایه و اموال گروهی از مردم تأسیس و اداره میشوند، ارتباط قابل توجهی با بیتالمال مسلمین دارند. صیانت و حفاظت از سرمایههای مردم، برای رشد و توسعه اقتصادی و اجرای عدالت، عقلاً و شرعاً، لازم و واجب است. در چنین شرایطی، مدیریت ریسک یکی از اجزای حیاتی فعالیتهای مالی و اعتباری خواهد بود. در بین انواع ریسکهایی که بانکها و نهادهای مالی با آن مواجهاند، ریسک اعتباری اهمیت بهسزایی دارد. کمّیسازی و اندازهگیری ریسک اعتباری، برای مدیریت مناسب آن، اعتبارسنجی مشتریان را، پیش از اعطای تسهیلات، امری ضروری ساخته است. در قرآن کریم آیات مختلفی در باب آداب و احکام کسب و کار و حواشی مربوط به آن مطرح شدهاست. در این مقاله، با بهرهگیری از روش تحلیل توصیفی، و با استفاده از مستندات مستخرج از قرآن، روایات و مبادی فقهی، سعی شده است که ضرورت اعتبارسنجی مشتریان در هنگام اعطای تسهیلات بررسی شود و الگویی مناسب برای آن ارائه شود. در نهایت، الگویی با عنوان "الگوی اسلامی"، که بیانگر معیارهای برگرفته از آیات و روایات است، برای اعتبارسنجی مشتریان، ارائه شده است. این الگو شامل شاخصهایی چون منفعت و سودآوری، وثیقه، لیاقت و صلاحیت عملی، قرارداد، رفتار اعتباری، آگاهی و دانش و نمای آینده است.
محمدی آشنانی, علی, & راضی, محمدرضا. (1392). ضرورت اعتبارسنجی مشتریان از دیدگاه آموزههای اسلامی و ارائه الگوی بهینه. دوفصلنامه پژوهش های مالیه اسلامی, 1(1), 83-94.
MLA
علی محمدی آشنانی; محمدرضا راضی. "ضرورت اعتبارسنجی مشتریان از دیدگاه آموزههای اسلامی و ارائه الگوی بهینه". دوفصلنامه پژوهش های مالیه اسلامی, 1, 1, 1392, 83-94.
HARVARD
محمدی آشنانی, علی, راضی, محمدرضا. (1392). 'ضرورت اعتبارسنجی مشتریان از دیدگاه آموزههای اسلامی و ارائه الگوی بهینه', دوفصلنامه پژوهش های مالیه اسلامی, 1(1), pp. 83-94.
VANCOUVER
محمدی آشنانی, علی, راضی, محمدرضا. ضرورت اعتبارسنجی مشتریان از دیدگاه آموزههای اسلامی و ارائه الگوی بهینه. دوفصلنامه پژوهش های مالیه اسلامی, 1392; 1(1): 83-94.